DIT LOKT DE KOPER NAAR JOUW FLES
Iedereen lijkt de laatste tijd te stoeien met een nieuw of aangescherpt verhaal dat past bij de snel veranderende tijd. Ik krijg aan de lopende band vragen over een op het oog duidelijke term: merkverhaal. Want wat is nou eigenlijk een merkverhaal? Heb ik dat echt nodig als klein consumentenmerk? Mensen kopen toch spullen. Het gaat prima. En wat zou ik dan moeten vertellen? Hoe eerlijk moet ik zijn? Het gaat er toch om dat je laat zien hoe goed het met je gaat, of niet? Allemaal goede en logische vragen, dus leek het me een goed idee om er een blogpost over te schrijven. Het antwoord op die vragen is namelijk vaak grotendeels hetzelfde: roep nooit zomaar iets, maar neem je potentiรซle koper serieus. Het is 2024, geen 1950. Mensen hebben het echt wel door als ze bedonderd worden. Dus je verhaal moet kloppen. Val op in authenticiteit, maar ook door je invalshoek. Doe het eens anders dan bijvoorbeeld het zoveelste greenwashende wannabe duurzame merk in de shop of het schap. Kijk hoe je concurrent het doet en doe het vooral anders en met een basis die real is.
Okรฉ, stel je voor: vrijdagmiddag. Vanavond krijg je gasten en je moet nog een lekkere fles wijn hebben. Je springt op je e-bike en scheurt naar de dichtstbijzijnde wijnwinkel. Supermarkt, Grapedistrict of Gall & Gall mag ook. Als er maar veel flessen naast elkaar staan. Daar komt het: pure paniek! Want wat moet je kiezen? Laten we eerlijk zijn: de meeste mensen kijken naar het etiket. Tuurlijk, de hobby-sommeliers en connaisseurs niet. Die kijken naar de druif. Het jaar. De samenstelling. De terroir etc. Maar de gemiddelde consument zoekt een fles die er lekker uitziet en hopelijk even lekker smaakt. De grap is dat het ene vaak niet in relatie staat tot het andere. Sterker nog, de lekkerste wijn die ik ooit heb gedronken zat in onooglijke stoffige flessen met een met merkstift handgeschreven etiket. Esthetisch aantrekkelijk? Nee. Maar er komt wel iets anders om de hoek kijken: authenticiteit en het verhaal achter dat handgeschreven label. Het zijn juist die twee dingen die de wijnkoper in spรฉ naar jouw fles laat grijpen als ze voor een schap met 200 flessen staan. Een lekker etiket en die belofte op de fles. Een belofte geschreven in een paar korte veelbelovende woorden, als samenvatting of 'afdronk' van het complete merkverhaal. Want ja, het is wel lekker als je een verhaaltje kunt vertellen als je het glas van je gasten inschenkt toch? En die ene wijn smaakt vaak lekkerder als je net hebt gehoord dat die is gemaakt in die half vervallen borgo in de Toscaanse heuvels, door dat hippe, maar ambachtelijke familiebedrijfje dat onlangs de handel heeft overgenomen van hun overleden opa en daarvoor vanuit de grote stad zijn verhuisd naar het Italiaanse platteland. Toch? Precies.
Maar wat vertel je dan als je aan de slag moet met je merkverhaal? Vertel het echte verhaal van je merk. Hoe ben je begonnen? Wat waren je struggles? Wat zijn die kleine momenten van langverwacht succes die je nooit zult vergeten? Deel die dingen! Klanten willen weten dat er echte mensen achter het merk zitten, mensen met passie en doorzettingsvermogen. Jij praat toch ook liever met een medewerker dan met een bot als je naar VodafoneZiggo of Odido Nederland belt? En tuurlijk, je mag dingen wat mooier maken. Zie het als een snelle filter op Insta of TikTok. Maar lieg niet. Het komt uit!
Nu denk je misschien: "Leuk verhaal, maar hoe pas ik dit toe op mijn merk?" No worries, ik heb wat praktische tips voor je:
Ken je roots: Duik in de geschiedenis van je merk. Wat maakt jouw merk รกnders?
Wees transparant: Deel niet alleen de successen, maar ook de uitdagingen. Jaja, dat maakt je menselijk.
Gebruik emoties: Mensen onthouden hoe je ze laat voelen, niet wat je zegt. Raak die emotionele snaar.
Wees consistent: Zorg ervoor dat je verhaal als een rode draad in al je communicatie terugkomt. Van je website tot je socials, van je abriโs tot je autobestickering.
Luister naar je klanten: Hun ervaringen met jouw merk zijn goud waard. Gebruik deze verhalen om je eigen verhaal te verrijken. Misschien zit er nog een onverwachte invalshoek tussen. Een โinzichtโ noemen we dat. Maar daar hebben we het later nog wel eens over.
Dus, waar wacht je nog op? Begin vandaag nog met het neerpennen van de sterke en zwabberige punten van jouw merk. Of je nu een MKB-er bent op zoek naar groei, je op het punt staat je eerste foodtruck te openen of bij een grote multinational werkt en een merkuitdaging hebt. Een strak fundament is niet alleen goed voor je business, maar is ook fijn om op te kunnen bouwen. Zie het als een huis. Als de fundering niet klopt .. naja .. je snapt me.
Dat was het voor deze keer. Volgende keer duiken we in de wereld van โmerkpositioneringโ. Het zorgt ervoor dat je niet alleen maar op smaak en gevoel koerst, maar gebaseerd op een intern kompas dat โpositioneringโ heet. Tot dan, en vergeet niet: blijf authentiek, blijf eerlijk en anders โฆ blijfmaarkleppe ;)
Tot scrolls!
Ivo #teamblijfmaarkleppe