LEES DIT NIET ALS JE VAN KORTE POSTS HOUDT
Mooi, de eerste groep mensen hebben we alvast weggejaagd! Waarom vind ik dat leuk? Omdat ik meteen duidelijk wil maken dat je er als merk niet voor iedereen hoeft te zijn. Sterker; je kunt beter een kleine groep trouwe volgers hebben -die blind geloven in jouw merk en product(en)- die daadwerkelijk bij je koopt, dan een hele grote groep mensen die jou wel kent, maar niets met je doet omdat je ze niet overtuigd omdat je onduidelijk bent. Bedenk maar wat er met V&D is gebeurd... En denk nu even aan de Bijenkorf. Heel Nederland lachte ze uit, toen deze bekend maakte alleen nog maar high end merken te gaan verkopen en op de begane grond Louis Vuitton en Hermรจs shop-in-shops te openen. The rest is history zullen we maar zeggen.
Dat is dus wat positionering voor je merk kan doen. Als je ooit hebt nagedacht over hoe je jouw merk uniek en aantrekkelijk kunt maken voor een specifieke doelgroep, dan zou ik dit vooral wel even lezen.
NIKE: Meer dan alleen schoenen
Nike begon ooit als schoenenproducent, toch? Nou, niet echt. Als je naar het gros van hun uitingen kijkt, gaat het zelden over schoenen. Nike heeft een duidelijke positionering gekozen als 'facilitator voor sporters, of zij die dat zouden willen zijn of worden'. Denk aan hun iconische slogan "Just Do It". Het gaat nooit over de technologie in hun schoenen of de materialen die ze gebruiken, maar altijd over de motivatie en inspiratie voor sporters. Ze richten zich op mensen die beter willen worden, die willen presteren, die zichzelf willen uitdagen. En dat is precies wat hen onderscheidt van de concurrent.
Positionering, propositie en merkverhaal - wat is wat?
Okรฉ, even duidelijkheid scheppen. Positionering is die unieke plek die jouw merk in de markt inneemt. Het is de keuze waarmee je je onderscheidt van de rest. Je propositie is de belofte die je aan je klanten maakt, wat zij van jou kunnen verwachten. En je merkverhaal? Dat is het emotionele en inspirerende verhaal achter je merk. Waarom doe je wat je doet? Wat drijft je? Deze drie samen vormen de kern van je branding. Je merkhuis dat je steentje-voor-steentje uit de grond optrekt.
Positioneren is keuzes maken
Merkpositionering draait om keuzes maken. Het gaat erom dat je heel duidelijk kiest voor het ene, waardoor anderen zich misschien niet aangesproken voelen. Maar dat is prima. Sterker nog, dat is top! Als je probeert er voor iedereen te zijn, ben je er uiteindelijk voor niemand. Kijk maar naar Nike. Ze richten zich aanvankelijk niet op iedereen, maar op sporters en wannabe-sporters. Daardoor wisten hun klanten precies wat ze konden verwachten en voelden ze zich instant verbonden met het merk.
Een kleine vertelling in dezelfde hoek uit eigen ervaring; toen ik begon, vond ik al het creatieve werk tof om te doen. Maar ik merkte dat mensen op een gegeven moment niet meer wisten waarvoor ze me moesten bellen. Daarom heb ik de keuze gemaakt om me volledig te focussen op wat ik het liefste doe: merken creรซren waar mensen niet over 'uitgeklept' raken. Door deze focus kwam er steeds meer werk naar me toe van het kaliber dat mij blij maakte en mijn klanten zijn blij dat ik in dit veld excelleer.
Wat betekent dit voor jou?
Wil jij ook een merk dat niet te negeren is? Dan zul je keuzes moeten maken! Positioneer je merk zo scherp dat je doelgroep precies weet waarvoor ze bij jou moeten zijn. En wees niet bang om bepaalde groepen niet aan te spreken. Het is juist die focus die ervoor zorgt dat je klanten zich verbonden voelen en blijven terugkomen. Denk er eens over na. En kom je er niet uit, dan help ik je graag met deze keuzes.
EVEN IN HET KORT:
โ Maak duidelijke keuzes: Kies voor een specifieke doelgroep en blijf daar trouw aan.
๐ฏ Blijf consistent: Zorg ervoor dat je merkuitingen altijd in lijn zijn met je positionering.
๐ฌ Vraag feedback: Je klanten kunnen je helpen om je echte USP's te ontdekken (zie ook m'n vorige post).
๐ฃ Wees uniek: Durf anders te zijn dan de rest van de markt.
๐ Analyseer en pas aan: Blijf je merkpositionering regelmatig evalueren en verfijnen.
Volgende keer duiken we in het belang van social media als je etalage. Hoe zet je je merk daar realistisch neer en zorg je voor consistentie? Leuke cliffhanger toch?
Ok bye. Tot scrolls,
Ivo #teamblijfmaarkleppe