MARKETING ALS EEN KIP ZONDER KOP
Dit herken je vast: er is geen duidelijk overkoepelend marketingplan, wat leidt tot inconsistente messaging en inefficiรซnte marketingactiviteiten. Het kost de grootst mogelijke moeite om alle losse initiatieven -zoals content, socials, betaalde advertenties, nieuwsbrieven etc.) samen te brengen in รฉรฉn helder plan.
Want dat is marketing anno 2024: je hebt AI-tools, Insta reels, TikTok-trends, offline merkactivaties op Lowlands als je maar genoeg betaalt, employer branding events, commercials op de streaming platformen, digital out of home in het OV en langs de weg en uiteraard de good old-fashioned nieuwsbrief of magazine ad. Het lijkt wel alsof je overal moet zijn, altijd moet posten en plaatsen en nooit stil mag staan. En met die waan van de dag gebeurt het maar al te vaak dat merken vergeten waarom ze ook alweer marketing doen.
Ja, die eindeloze to-do-lijst van posts, ads en marketingactiviteiten zijn vermoeiend. Maar even een reality check: je grootste probleem? Geen consistente marketingstrategie. Echt waar, zonder een plan vlieg je als een kip zonder kop van de ene shiny new app naar het andere trending videovormpje. Herkenbaar?
Wat gebeurt er als je gewoon โmaar wat doetโ?
Je post je een ongeluk, boekt sprekers, koopt online marketing in waarbij je om je oren wordt geslagen met onmisbare keywords en denkt โdat je lekker bezig bent.โ Fast forward: het doetโฆ tja, niet zoveel. De volgers blijven uit, de conversies zijn meh, je verhaal is lastig na te vertellen en die fotoโs zijn toch niet zo lekker uitgepakt als je had gehoopt. Je kijkt elkaar aan met een blik van โhoe dan?!โ
Het antwoord: er was geen plan. Geen fundament. Zonder duidelijke richting wordt elk nieuwe kanaal, post of campagne een schot in het donker. Maar zelfs met een strategieโฆ als je fundament niet keihard is, bouw je op los zand.
Fundament first, strategy second
Vraag jezelf af: waar staat je merk รฉcht voor? Welke waarden drijven je? Wat is je unieke verhaal? Dit fundament bepaalt niet alleen je strategie, maar maakt ook dat je keuzes consistent blijven, en je merk een vaste koers volgt. Bij een gebrek hieraan wordt elke marketingactie een pleister op een scheurend schip. Zodra je merk stevig is geankerd, bouw je makkelijker een strategie die niet alleen vandaag werkt, maar ook op lange termijn succes oplevert.
Oplossing? Tijd voor een helder plan
Begin bij de basis. Merkstrategie eerst, dan je marketingplan. Want een consistente boodschap zorgt ervoor dat alles โ van je social media posts tot je campagnes โ een doel dient en hetzelfde verhaal vertelt. Zodat je niet constant achter de laatste hype aan rent, maar doelgericht bouwt aan iets dat je noemt: een merk.
En laten we eerlijk zijn: dรกt voelt toch een stuk beter dan doelloos rondzwerven door de jungle van trends en tools op de momenten dat je er โeven tijdโ voor hebt? Om het vervolgens weer een paar weken te laten verslonzen. Marketing is niet iets dat je erbij doet, het is de basis die ervoor zorgt dat jij je kernactiviteit kunt blijven doen.
Is dit nou allemaal heel herkenbaar en zit je met je handen in het haar door die zee aan mogelijkheden die dagelijks op je afkomt? Probeer even een stap terug te nemen en kijk of je merkfundament lekker is gemetseld en je een plan hebt dat je richting geeft. En als je daar wat hulp bij nodig hebtโฆ nou ja, wij zijn altijd maar รฉรฉn call of koffietje (of DM, als dat je ding is) verwijderd.
Mooie dag!
Ivo #teamblijfmaarkleppe ๐